وبسایت تخصصی تاسیسات و تهویه مطبوع | دانلود کتاب مقاله چیلر چذبی





  فروش محصولات سایت


• راهنما خرید : ابتدا ثبت و تکمیل سفارش،  سپس محصول خود را درب منزل دریافت کرده و مبلغ آن را به مامور پست بپردازید.

 ◄ 1100 طرح سه بعدی و پلان آماده | قیمت : 15,000 تومان
 ◄ مجموعه آموزشی اتوکد برای تمامی نگارش ها | قیمت : 15,000 تومان
 ◄ پکیج آموزش جامع پی ال سی + نرم افزار | قیمت : 10,000 تومان

 ◄ آموزش نصب و سرویس و نگهداری آسانسور | قیمت : 7,000 تومان
 ◄ راهنمای تحصیل در استرالیا ویژه رشته تاسیسات | قیمت : 20،000 تومان
 ◄ کتاب  مهندسی تاسیسات الکتریکی کلهر | قیمت : 9،800 تومان

 ◄ آموزش زبان انگلیسی نصرت 1 و 2 و 3 | قیمت : 6,500 تومان




 فروش محصولات دانلودی


راهنما خرید : ابتدا ثبت و تکمیل سفارش، آدرس ایمیل را حتما صحیح وارد نمایید،  سپس پرداخت وجه آنلاین از طریق کارت های عضو شتاب و در پایان ارسال فایل به ایمیلتان و نمایش آنی لینک دانلود.

 ◄ بزودی ...










کاملترین مجموعه آموزشی اتوکد برای تمامی نگارش ها
کار با نرم افزار اتوکد خود را حرفه ای کنید | با 13 فصل آموزش طبقه بندی شده

آموزش اتوکد

امروزه نرم افزار اتوکد بی تردید یکی از نرم افزار های پر کاربرد مهندسی بخصوص در تاسیسات می باشد. که یاد گرفتن اصولی این برنامه برای استفاده از تمامی امکاناتش الزامی می باشد. مجموعه ای که برای شما دانشجویان و مهندسان آماده نموده ایم کاملترین مجموعه آموزشی اتوکد برای تمامی نگارش ها می باشد که با زبانی ساده اما تخصصی از پایه تمامی چیزهای که یک مهندس احتیاج دارد را در خود جای داده و شما می توانید با قیمت استثنایی 15,000 تومان این مجموعه را خریداری فرمایید. همچنین می توانید دیگر ویژگی های این مجموعه را در ادامه مشاهده فرمایید.

قیمت : 15,000 تومان
خرید پستی


نیروگاه سیکل ترکیبی
جمعه 22 مهر 1390 ساعت 01:26 ب.ظ | نوشته ‌شده توسط admin | ( نظرات )

نیروگاه سیکل ترکیبی

نیروگاه سیکل ترکیبی

مصرف گاز با ارزش گرمایی پایین به عنوان سوخت در نیروگاهی كه برای تولید برق از چرخة تركیبی استفاده می‌كند، یكی از موارد كاربرد جالب این نوع سوخت به شمار می‌رود. چرخة تركیبی به چرخه‌ای گفته می‌شود كه در دمای منبع گرم از توربین گازی و در دمای منبع سرد از توربین بخار استفاده می‌كند .
دستگاه تهیه گاز با ارزش گرمایی پایین، بسته به نوع فرایند مورد استفاده، در فشارها و دماهای متعددی عمل می‌كند. كاركرد بعضی از این دستگاهها در فشار حداكثر تا Mpa5/3 و دماهای خروجی 540 تا  1100 صورت می‌گیرد. به طوری كه قبلاً اشاره شد، گاز خروجی باید جهت تصفیه و پاكسازی خنك شود. در حالت عادی این خنك شدن، با مقدار زیادی اتلاف انرژی و دفع آن به محیط همراه است. مزیت چرخة تركیبی در این است كه از فشار زیادی واحد تهیة گاز بهره‌گیری می‌كند و به كمك یك مبادله‌كن گرمای گاز به گاز تا حد زیادی مانع اتلاف انرژی و دفع آن به محیط می‌شود .
در یك طرح پیشنهادی (33) گازی كه واحد تهیة گاز را در نقطة 1 ودر دمای حدود  540 و فشار Mpa2 ترك می‌كند، مقداری از گرمای خود را در یك مبادله‌كن گرمای بازیابی از دست می‌دهد و در نقطة 2 آن را ترك می‌كند و سپس در یك مبادله‌كن گرمای خارجی تا دمای پایین‌تر نقطة 3 به حدی خنك می‌شد كه دمای آن برای فرایندهای تصفیه و پاكسازی در فاصلة مراحل 3 تا 4 سازگار باشد آنگاه، گاز گرمای دفع شده به مبادله‌كن گرمای بازیابی را بازپس می‌گیرد و آن را در 5 ترك میكند. سپس این گاز وارد اتاق احتراق توربین گازی می‌شود و در آنجا با هوای متراكمی كه از كمپرسور می‌آید مخلوط می‌شود و آن را در نقطة 6 و با دمای حدود  980 ترك می‌كند. بعداً در توربین گاز انبساط می‌یابد و در نقطة 7 و با دمای حدود  520 از آن خارج می‌شود. آنگاه گاز وارد یك مولد بخار بازیابی می‌شود و پس از تولید بخار، مولد را در نقطة 8 و با دمایی در حدود  125 ترك می‌كند و وارد دودكش می‌شود .
توربین گاز، یكی از دو مولد برق و كمپرسور را تغذیه می‌كند. كمپرسور هوای جو را در نقطة 9 و با دمای حدود  15 دریافت وآن را تا دمای  315 متراكم می‌كند. كمپرسور دو وظیفه بر عهده دارد: اول تأمین هوای احتراق مورد نیاز اتاق احتراق در 10،  و دوم تأمین هوای مورد نیاز واحد تهیة گاز در 11 هوای واحد تهیة گاز، قبلاً در گرمكن آب تغذیه چرخة بخار تا دمای 12 خنك می‌شود، سپس فشار آن در یك كمپرسور تقویتی كه با موتور الكتریكی كار می‌كند تا فشار واحد تهیة گاز در 13 افزایش یابد. واحد تهیة گاز طوری طرح می‌شود كه بخار مورد نیاز خود را از آب تغذیه در 14 تأمین می‌كند. زغال در نقطة 15 با مخلوط هوا و بخار وارد واكنش می‌شود و گاز با ارزش گرمایی پایین را در 1 تولید می‌كند .
چرخة بخار نسبتاً استاندارد است. بخار فوق گرم در مولد بخار بازیابی در فشار Mpa2  و دمای  480 در نقطة 16 تولید می‌شود، سپس در توربین بخار انبساط می‌یابد و توربین بخار مولد دوم را راه‌اندازی می‌كند، و سرانجام در 17 به چگالنده وارد می‌شود. مایع در 18 وارد پمپ می‌شود و پس از خروج از آن در 19 وارد گرمكن آب تغذیه می‌شود و در آنجا از هوای متراكم واحد تهیه گاز گرما می‌كند. دراین طرح از بخار زیركش شدة توربین بخار استفاده‌ای به عمل نمی‌آید، هرچند كه چنین گرمایش آب تغذیه‌ای را می‌توان به كار برد. آب تغذیه در 20 وارد مولد بخار بازیابی می‌شود و به این ترتیب چرخه كامل می‌شود.

 نیروگاه سیکل ترکیبی (چرخه سیکل ترکیبی) :
به نیروگاهی گفته می‌شود كه در آن هم در توربین گازی و هم در توربین بخار قدرت تولید می‌شود. فكر چرخه تركیبی به منظور بهبود بازده نیروگاه از طریق بهره‌گیری از انرژی گازهای خروجی توربین، مطرح شد. این كار را نیز به وسیلة بازیافت گرما می‌توان انجام داد. بازیافت گرما، انرژی هدر رفته از دودكش را از 70 به 60 درصد انرژی داده شده می‌رساند. استفاده از مبادله كن گرما منحصراً موجب افزایش بازده می‌شود و توان خروجی را افزایش نمی‌دهد. در حقیقت، به دلیل افت فشار بیشتری كه مبادله كن گرما به چرخه تحمیل می‌كند، استفاده از مبادله كن موجب كاهش نسبت فشار توربین و در نتیجه كاهش توان خالص خروجی به مقدار چند درصد می‌شود. صرف نظر از این كاهش اندك در توان خروجی، استفاده از مبادله‌كن گرما به دلیل سطح تبادل گرمای زیاد آن و لوله‌های بزرگ هوا و گاز درآن سبب گرانتر شدن نیروگاه می‌شود. اثر دیگری كه به كارگیری مبادله‌كن گرما می‌گذارد این است كه نسبت فشار بهینه‌ای كه منجر به بیشینه شدن بازده می‌شود به مقادیر كوچكتر میل می‌كند و این امر، توان را كاهش می‌دهد .
چرخه‌های ساده در نزدیكی توان بیشینه كار می‌كنند زیرا در مواردی مورد استفاده قرار می‌گیرند كه بازده در آنها از اولویت عمده برخوردار نیست. در مقابل، استفاده از چرخه‌های بازیابی تنها هنگامی منطقی است كه در نزدیكی بازده بیشینه عمل كنند. از این رو توان خروجی چرخة بازیابی نسبت به توان چرخه ساده به مقدار بیشتری در حدود 10 تا 14 درصد كمتر است .
همانطور كه گفته شده بالا بردن بازده نیروگاه توربین گازی به وسیلة بازیابی روش پرهزینه‌ای است. بنابراین باید به دنبال روشی بود كه با به كارگیری آن بتوان هر دو مقدار بازده و توان را افزایش داد. راه حلی كه برای این منظور پیدا شده است، استفاده از انرژی بسیار زیاد گازهای خروجی توربین برای تولید بخار جهت استفاده در یك نیروگاه بخار است. این یك روش طبیعی است چرا كه توربین گاز یك ماشین با دمای نسبتاً بالا (1100 تا  ) و توربین بخار یك ماشین با دمای نسبتاً پایین (540 تا  ) است. این كاركرد توأم توربین گازی «در طرف گرم» و توربین بخار در «طرف سرد» را نیروگاه چرخه تركیبی می‌نامند .
چرخه‌های تركیبی علاوه بر داشتن بازده و توان بالا، از مزایای دیگری نیز مانند انعطاف‌پذیری، راه‌انداز سریع، مناسب بودن برای تأمین بار پایه و عملكرد دوره‌ای و بازده بالا در محدود گسترده‌ای از تغییرات بار برخوردار است. در نیروگاههای تركیبی امكان استفاده از زغال سنگ، سوختهای سنتزی و انواع دیگر سوختها وجود دارد . عیب بارز چرخه تركیبی، پیچیدگی آن است، زیرا اساساً در چرخه تركیبی از دو نوع تكنولوژی متفاوت استفاده می‌شود .

ایده چرخ تركیبی یك ایدة تازه نیست ودر اوایل این قرن پیشنهاد شد. اما در سال 1950 بود كه اولین نیروگاه تركیبی ساخته شد. بعداز آن تاریخ تعداد نیروگاههای تركیبی نصف شده، به ویژه در دهة 1970، به سرعت افزایش یافت، تخمین زده می‌شود كه تا انتهای دهة 1970 در حدود 100 واحد نیرواه تركیبی با ظرفیت كل . MW150000 در سراسر جهان ساخته شود.

مهمترین چرخه‌های تركیبی عبارتند از :
1) دیگ بازیافت گرما با احتراق اضافی یا بدون آن
2) دیگ بازیافت گرما مجهز به بازیابی و یا گرمایش آب تغذیه
3) دیگ بازیافت گرما با فشار بخارچندگانه
4) چرخه بسته توربین گازی با گرمایش آب تغذیه در چرخة بخار

مرتبط با: نیروگاه ,




می توانید دیدگاه خود را بنویسید
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
 
نظر سنجی
شما از چه قشری هستید؟





شبکه های ارتباطی با ما




آرشیو موضوعی
آمار سایت
تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic