وبسایت تخصصی تاسیسات و تهویه مطبوع | دانلود کتاب مقاله چیلر چذبی





  فروش محصولات سایت


• راهنما خرید : ابتدا ثبت و تکمیل سفارش،  سپس محصول خود را درب منزل دریافت کرده و مبلغ آن را به مامور پست بپردازید.

 ◄ 1100 طرح سه بعدی و پلان آماده | قیمت : 15,000 تومان
 ◄ مجموعه آموزشی اتوکد برای تمامی نگارش ها | قیمت : 15,000 تومان
 ◄ پکیج آموزش جامع پی ال سی + نرم افزار | قیمت : 10,000 تومان

 ◄ آموزش نصب و سرویس و نگهداری آسانسور | قیمت : 7,000 تومان
 ◄ راهنمای تحصیل در استرالیا ویژه رشته تاسیسات | قیمت : 20،000 تومان
 ◄ کتاب  مهندسی تاسیسات الکتریکی کلهر | قیمت : 9،800 تومان

 ◄ آموزش زبان انگلیسی نصرت 1 و 2 و 3 | قیمت : 6,500 تومان




 فروش محصولات دانلودی


راهنما خرید : ابتدا ثبت و تکمیل سفارش، آدرس ایمیل را حتما صحیح وارد نمایید،  سپس پرداخت وجه آنلاین از طریق کارت های عضو شتاب و در پایان ارسال فایل به ایمیلتان و نمایش آنی لینک دانلود.

 ◄ بزودی ...










کاملترین مجموعه آموزشی اتوکد برای تمامی نگارش ها
کار با نرم افزار اتوکد خود را حرفه ای کنید | با 13 فصل آموزش طبقه بندی شده

آموزش اتوکد

امروزه نرم افزار اتوکد بی تردید یکی از نرم افزار های پر کاربرد مهندسی بخصوص در تاسیسات می باشد. که یاد گرفتن اصولی این برنامه برای استفاده از تمامی امکاناتش الزامی می باشد. مجموعه ای که برای شما دانشجویان و مهندسان آماده نموده ایم کاملترین مجموعه آموزشی اتوکد برای تمامی نگارش ها می باشد که با زبانی ساده اما تخصصی از پایه تمامی چیزهای که یک مهندس احتیاج دارد را در خود جای داده و شما می توانید با قیمت استثنایی 15,000 تومان این مجموعه را خریداری فرمایید. همچنین می توانید دیگر ویژگی های این مجموعه را در ادامه مشاهده فرمایید.

قیمت : 15,000 تومان
خرید پستی


تبرید چیست
جمعه 23 مهر 1389 ساعت 02:01 ق.ظ | نوشته ‌شده توسط admin | ( نظرات )

تبرید چیست

تبرید


.::قسمت دوم::.

سیستم روغن کاری :
روغن کاری گرم شدن و خورندگی قسمت های متحرک کمپرسور را کم کرده و انرژی مصرفی برای مقاومت را تقلیل می دهد . همچنین باعث آب بندی بیشتر کاسه نمد , رینگ ها و سوپاپ ها می گردد در کمپرسور های مبرد از روغن های مخصوص طبیعی و مصنوعی استفاده می گردد و برای مبردهای مختلف روغن های متفاوتی بکار می رود .
روغن کاری کمپرسورها به دو طریق فشاری یک پمپ کوچک روغن را تحت فشار به یاطاقانها ثابت متحرک می رساند . پمپ های مورد استفاده چرخ دنده ای یا پروانه ای و یا پیستونی می باشند که یک سوپاپ آزاد کننده فشار در مسیر پمپ سوار می شود تا از تمرکز فشار زیاد بر روی پمپ جلوگیری بعمل آورد . نیروی لازم برای کار پمپ از گردش میل لنگ تأمین می گردد که در پمپ های پیستونی شناور انتهای میل لنگ یک بادامک یا برجستگی خارج از مرکز خواهد داشت و در پمپ چرخ دنده ای سر میل لنگ نیز چرخ دنده ای برای چرخش پمپ دارد و در پمپ های پروانه ای انتهای میل لنگ دارای یک وسیله گرداننده پره ای می باشد .
در قسمت مکش پمپ یک فیلتر قرار می گیرد . توری در ارتفاع 10 تا 15 میلی متر از کف کارتر قرار گرفته و تعداد خانه های ( شبکه های توری) فیلتر بین 150 تا 300 عدد در یک سانتی متر مربع می باشد . در قسمت رانش پمپ روغن کمپرسورهای متوسط و بزرگ یک فیلتر صفحه ای شکافدار توری ریز قرار می گیرد که با کمک آنها وقتی محور بطور دستی می گردد متناوباً تمیز می شود . فاصله بین صفحات03/ 0 تا1/ 0 میلی متر است . فشار روغن از طریق سوپاپ مخصوص کنترل می شود و در صورت افزایش فشار باز شده و روغن از قسمت رانش پمپ به کارتر می ریزد . معمولاً فشار روغن بین6/ 0 تا 2 اتمسفر بیش از فشار در کارتر است و هر چقدر فشار روغن زیاد باشد مقدار روغن خروجی از کمپرسور نیز زیادتر می گردد . وقتی از یاطاقانهای لغزنده استفاده می شود معمولاً تمام روغن از پمپ به یاطاقان فرستاده شده و از طریق کانال های مخصوص در میل لنگ به یاطاقان شاتون و همچنین کاســه نمد می رود . وقتی میل لنگ با یاطاقان نوسانی استفاده می شود , روغن به کاسه نمد داده شده و از شیار میل لنگ به قسمت های دیگر روانه می گردد . کمپرسور ها معمولاً دارای کلید اطمینان روغن هستند که به فشار روغن کار می کند و هر زمان که فشار روغن به دلیل خرابی سیستم افت کند موتور را از کار می اندازد و کمپرسور خاموش می شود . در سیستم روغن کاری به طریق پاشش کارتر تا نیمه های یاطاقان اصلی پر از روغن می شود و زمانی که میل لنگ می چرخد ته شاتون ( قسمت خمیده ) وارد روغن شده و با گردش میل لنگ روغن را به قسمت انتهای سیلندر و پیستون می پاشد . گاهی قسمت انتهای شاتون در اتصال به میل لنگ دارای محفظه ای است که در ورود به روغن پر شده و وارد یاطاقان می شود . سیستم روغن کاری پاششی معمولاً در کمپرسور های کوچک مورد استفاده قرار می گیرد .
در بعضی از کمپرسور ها برای سیستم روغن کاری خنک کننده آبی یا هوائی بصورت کوئل در نظر می گیرند . در کمپرسور های معمولی مخزن روغن همان کارتر کمپرسور است ولی در کمپرسورهای واسطه ای مخزن روغن مخصوصی در نظر گرفته می شود . در کمپرسور هرمتیک از روغن کاری فشاری استفاده می شود .

سیستم خنک کنندة کمپرسور :
کمپرسورها به دو علت اساسی خنک می شوند که یکی اصطکاک بین قطعات متحرک و دیگری افزایش درجه حرارت ناشی از تراکم بخار است . خنک کردن کمپرسور به منظور جلوگیری از کاهش کارآیی کمپرسور و همچنین نگهداری کیفیت روغن و روغن کاری است . روغنی که برای روغن کاری به گردش در می آید وسیله خوبی برای جـــذب و دفع گرمــا می باشد و به همین جهت در بعضی از کمپرسورها خنک کننده مخصوص بــرای روغن بکار می رود و در بعضی از کمپرسورها سطح خارجی را پره دار می سازند تا سطح تبادل حرارتی آنرا با هوا زیاد کنند و در بعضی انواع نیز از یک موتور و پنکه جهت عبور هوا بر روی کمپرسور و خنک کردن آن استفاده می شود .
در سیستم هائی که تقطیر مبرد به وسیله آب خنک کننده برج است , کمپرسور نیز با آب خنک می شود . برای گردش آب لوله با محفظه ای در قسمت مجاور بالای سیلندر در نظر گرفته می شود که به کیسه خنک کننده معروف است . کمپرسور های هرمتیک ( بسته ) که موتور و کمپرسور در یک پوسته قرار دارند بیشتر در معرض داغی قرار دارند و معمولاً با عبور دادن بخار قسمت مکش کمپرسور با اطراف موتور گرمای آنرا می گیرند .

کمپرسورهای پیستونی تراکم یک مرحله ای :

الف) کمپرسورهای خرد و کوچک :
این کمپرسورها , معمولاً غیرمستقیم الجریان و با فریون 12 ، 22 ، 142 ، 502 کار می کنند . و بصورت باز با آب بندی میل لنگ بوسیله کاسه نمد و یا بدون کاسه نمد و هرمتیک ســاخته می شوند . موارد استفاده این نوع کمپرسورها در یخچا لهای مغازه ای و خانگی و کانتینرها و تهویه مطبوع می باشد .

1 ـ کمپرسورهای فریونی کاسه نمدی :
این نوع کمپرسورها دو سیلندر یا چهار سیلندر بصورت عمودی یاV شکل با قطر 40 تا 70 میلی متر ساخته می شوند . سرد کردن سیلندرها با هوا بوده و میل لنگ کمپرســور با دو تکیه گاه و سرعت آن 24 دور در ثانیه است . انتقال نیرو از الکتروموتور به کمپرسور بوسیله تسمه با کوپلینگ می باشد . دو طرف میل لنگ بوسیله کاسه نمد سیفونی با فنری آب بندی شده و سطح اصطحکاک گرافیت ـ فولادی و برتری یا فولاد است . روغن کاری پاشش فشاری است .

2 ـ کمپرسورهای فریونی بدون کاسه نمد :
این کمپرسورها با الکتروموتور در یک پوسته قرار داشته و رتور الکتروموتور مستقیماً به میل لنگ کمپرسور بطور طره ای ( کنسولی ) متصل می باشد . برای دسترسی به الکتروموتور و کمپرسور دریچه قابل باز شدن در نظر گرفته می شود . این نوع کمپرسورها می توانند با دور بیشتر نسبت به نوع کاسه نمدی کارکنند و ابعاد آنها کوچکتر بوده و سرو صدای کمتری دارند و نسبت به نوع اول با دوام تر هستند .

3 ـ کمپرسورهای فریونی هرمتیک :
قدرت برودتی این نوع کمپرسور ها تا5/ 3 کیلو وات ( 3000 کیلو کالری در ساعت ) بوده و در یخچال های مغازه ای تهویه مطبوع اتومبیل ها مورد استفاده قرار می گیرند . مبرد این نوع کمپرسور فریون 12 یا 22 یا 142 است . کمپرسور با الکتروموتور در یک پوسته بسته کیپ قرار دارند و تفاوت آنها با کمپرسورهای بدون کاسه نمد در این است که این نوع کمپرسور در بدنه فاقد دریچه می باشند .

ب) کمپرسور با قدرت برودتی متوسط :
قطعات این نوع کمپرسور ها معمولاً استاندارد شده و با کورس پیستون 70 میلی متر و قطر سیلندر 81 ( مستقیم الجریان ) تا 102 ( غیرمستقیم الجریان ) میلی متر ساخته می شوند و تعداد سیلندرها 2 تا 8 می باشد . کمپرسورهای مستقیم الجریان هم با فریون 12 و 22 و هم با آمونیاک کار می کند ولی مبرد در کمپرسورهای غیر مستقیم الجریان و فریون 12 و 142 است و خنک شدن سیلندر با هوا انجام می گیرد .

ج ) کمپرسور با قدرت برودتی زیاد :
این کمپرسورها همگی مستقیم الجریان و دارای قدرت برودتی 100000 و 400000 کیلو کالری در ساعت بوده و در دو گروه ساخته می شوند :
گروه اول با آمونیاک و فریون 22 و گروه دوم فقط با فریون 22 کار می کنند . تعداد سیلندرها 2 تا 8 و کورس پیستون تا 130 میلی متر است و قطر سیلندر ها برای آمونیاک و فریون 22 تا 150 میلی متر و برای فریون 12 تا 190 میلی متر است . قرار گرفتن سیلندرها عمودی یا V شکل یا VV شکل است

کمپرسورهای بزرگ واسطه ای :
کمپرسورهای بزرگ با قدرت برودتی بیش از 400 هزار کیلوکالری در ساعت بصورت افقی دو عمل ساخته می شوند . تراکم بترتیب در دو طرف سیلندر انجام می گیرد و جهت حرکت مبرد در داخل سیلندر عوض می شود . کمپرسورهای یک مرحله ای برای نسبت فشار کمتر از 9 و اختلاف فشار رانش و مکش در روی پیستون حداکثر 8/ 0 مگا پاسکال یا 8 کیلو گرم نیرو بر متر مربع برای فریون 12 و 22 کیلو گرم بر سانتی متر مربع برای فریون 22 و آمونیاک محاسبه می شوند

کمپرسورهای پیستونی تراکم دو مرحله ای :
کمپرسورهای دو مرحله ای معمولاً برای سیستم های برودتی با درجه حرارت پائین و قتی اختلاف فشاررانش و مکش بیش از 8 تا 12 کیلو متر بر سانتی متر مربع ونسبت فشارها بیش از 9 باشد مورد استفاده قرار می گیرند .
یک نمونه از این کمپرسورهای دو مرحله ای 4 سیلندرV شکل دارند که با آمونیاک و فریون 22 کار می کنند . قدرت برودتی این نوع کمپر سور ها در دمای جوش 40- درجه سانتی گراد و دمای تقطیر 35 درجه سانتی گراد حدود 80 هزار کیلو کالری در ساعت بوده و کلیه سیلندرها دارای قطر 200 میلی متر و کورس 150 میلی متر و دور میل لنگ 12 دور در ثانیه است که سه سیلندربرای فشار ضعیف و یک سیلندر برای فشار بالا منظور می شود .

کمپرسورهای دورانی :
اجزاء اساسی این کمپرسورهای دورانی سیلندر ثابت , پیستون یا روتور و تیغه (پره ) متحرک است. دو نوع کمپرسور دوار وجود دارد . غلطکی که از یک غلطک و یک سیلندر تشکیل شده و محور با همان غلطک ( روتور ) بطور خارج از مرکز در داخل سیلندر می چرخد و یک تیغه به کمک متری قسمت مکش و رانش را جدا می کند . نوع تیغه ای که روتور و تیغه ها هر دو می چرخند. روتور روی محور خودش می چرخد ولی سیلندر و غلطک هم محور نمی باشند و تیغه ها به علت خاصیت گریز از مرکز در حال چرخش بوده و به بدنه سیلندر فشرده می شوند . تراکم در کمپرسورهای دورانی بر اساس کم شدن حجم بین سطح داخلی سیلندر , سطح خارجی روتور و تیغه ها می باشد . کمپرسور های دورانی نوع اول دارای قدرت برودتی کم و معمولاً فریونی بوده و در یخچالها بکار می رود .
کمپرسورهای دورانی بزرگ به کمپرسور فشاری ( بوستری ) معروفند و در سیستم های آمونیاکی دو مرحله ای مورد استفاده قرار می گیرند با مقایسه با کمپرسورهای پیستونی دارای ابعاد کمتر و کار آنها متعادل تر است و نبودن سوپاپ ها مکش و رانش باعث کم شدن تلفات هیدرولیکی در این نوع کمپرسور ها می شود و این امر بخصوص در سرمای پائین بسیار مشهود است.( 40 تا 70 ) کمپرسورهای دورانی خیلی کوچک فریــونی بصورت هرمــتیک ( بسته ) ساخته می شوند.

.::شروع قسمت اول::.


مرتبط با: تبرید ,




می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
 
نظر سنجی
شما از چه قشری هستید؟





شبکه های ارتباطی با ما




آرشیو موضوعی
آمار سایت
تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic