تبلیغات
وبسایت تخصصی تاسیسات و تهویه مطبوع - سیستم گرمایش با دیگ بخار در كلیسا

وبسایت تخصصی تاسیسات و تهویه مطبوع | دانلود کتاب مقاله چیلر چذبی





  فروش محصولات سایت


• راهنما خرید : ابتدا ثبت و تکمیل سفارش،  سپس محصول خود را درب منزل دریافت کرده و مبلغ آن را به مامور پست بپردازید.

 ◄ 1100 طرح سه بعدی و پلان آماده | قیمت : 15,000 تومان
 ◄ مجموعه آموزشی اتوکد برای تمامی نگارش ها | قیمت : 15,000 تومان
 ◄ پکیج آموزش جامع پی ال سی + نرم افزار | قیمت : 10,000 تومان

 ◄ آموزش نصب و سرویس و نگهداری آسانسور | قیمت : 7,000 تومان
 ◄ راهنمای تحصیل در استرالیا ویژه رشته تاسیسات | قیمت : 20،000 تومان
 ◄ کتاب  مهندسی تاسیسات الکتریکی کلهر | قیمت : 9،800 تومان

 ◄ آموزش زبان انگلیسی نصرت 1 و 2 و 3 | قیمت : 6,500 تومان




 فروش محصولات دانلودی


راهنما خرید : ابتدا ثبت و تکمیل سفارش، آدرس ایمیل را حتما صحیح وارد نمایید،  سپس پرداخت وجه آنلاین از طریق کارت های عضو شتاب و در پایان ارسال فایل به ایمیلتان و نمایش آنی لینک دانلود.

 ◄ بزودی ...










کاملترین مجموعه آموزشی اتوکد برای تمامی نگارش ها
کار با نرم افزار اتوکد خود را حرفه ای کنید | با 13 فصل آموزش طبقه بندی شده

آموزش اتوکد

امروزه نرم افزار اتوکد بی تردید یکی از نرم افزار های پر کاربرد مهندسی بخصوص در تاسیسات می باشد. که یاد گرفتن اصولی این برنامه برای استفاده از تمامی امکاناتش الزامی می باشد. مجموعه ای که برای شما دانشجویان و مهندسان آماده نموده ایم کاملترین مجموعه آموزشی اتوکد برای تمامی نگارش ها می باشد که با زبانی ساده اما تخصصی از پایه تمامی چیزهای که یک مهندس احتیاج دارد را در خود جای داده و شما می توانید با قیمت استثنایی 15,000 تومان این مجموعه را خریداری فرمایید. همچنین می توانید دیگر ویژگی های این مجموعه را در ادامه مشاهده فرمایید.

قیمت : 15,000 تومان
خرید پستی


سیستم گرمایش با دیگ بخار در كلیسا
پنجشنبه 8 فروردین 1392 ساعت 11:26 ق.ظ | نوشته ‌شده توسط admin | ( نظرات )

سیستم گرمایش با دیگ بخار در كلیسا

گرمایش

دن هاوهان یكی از معروفترین مهندسین تاسیسات آمریكا و مولف چندین كتاب و هها مقاله جالب درباره تاسیسات است كه معمولا تجربیات گرانبهای خود را به شیوه ای خاص وآمیخته با نوعی طنز بیان می كند.این یكی دیگر از مقالات اوست كه نكات مفیدی را درباره سیستم گرمایش با بخار در كلیسا مطرح می كند.این نكات قاعدتا در ساختمانهای مشابه،مثل مسجد،نیز مصداق دارند.

در دنیای مهندسین تاسیسات یك قانون طلایی هست كه می گوید :هرگز برای قوم وخویشها،دوستان و كلیسای محله تان كارنكنید،چون اسم آن را "كار"نمی شود گذاشت! والبته من همیشه این قانون را نادیده می گیرم . برای همین هم رهنمودهایی را در چنته ام آماده دارم تا اگر روزی كشیش محله مان فهمید كه من از سیستمهای بخار قدیمی سر در می آورم،به او بگویم. اگر كلیسا نیاز به یك دیگ جدید دارد،خاطرجمع شوید كه ظرفیت دیگ متناسب با ظرفیت رادیاتورها انتخاب می شود،نه تلفات حرارتی ساختمان.

ظرفیت حرارتی دیگ باید كاملا با ظرفیت سیستم لوله كشی و توانایی رادیاتورها برای چگالش (تقطیر)بخار مطابقت داشته باشد.كلیساها به لحاظ اینكه در طول هفته چند ساعت در یك روز خاص یا جهت مراسم ویژه ای محل تجمع مردم هستند،نیاز به سیستم گرمایشی دارند كه پس از راه اندازی به سرعت قادر به گرم كردن سالن باشد.كلیسامعمولا سقف بلندی دارند كه لازم نیست تا نوك آن گرم شود.از این رو سیستم گرمایش با بخار در این ساختمانها(شامل سیستم لوله كشی،رادیاتورهاو دیگ)عامدا كوچكتر از اندازه محاسبه ای انتخاب می شودتا جابجایی هوا فقط با هدف گرم كردن مردم صورت گیرد وبی جهت تا زیر گنبد كلیسا گرم نشود.

به همین دلیل استفاده از هواكشهای سقفی در كلیسا كاری ناشیانه است كه فقط سبب گرم كردن غیرضروری سقف كلیسا و دورریختن هوای گرم لایه های پایینی فضا میشود واین یعنی آتش زدن پول بی زبان.به یاد داشته باشیدكه "گرما" بالا نمی رود بلكه این هوای گرم است كه متصاعد می شود.اما این هوای گرم فقط آنقدر بالا می رود كه سرد شود،آنوقت نزولش آغاز می گردد.با كوچكتر گرفتن تاسیسات بخار كاری می كنیم كه فقط مردم حاضر در كلیسا گرم نگه داشته شوند،سرد بودن سقف اصلا مهم نیست .راستی این را گفتم در هیچ كتابی ننوشته اند؛تجربه شخصی من است كه حالا شما آنرا می دانید.تنها راه انتخاب دیگ بخار مناسب برای تعویض با دیگ قدیمی این است كه ظرفیت حرارتی تك تك رادیاتورها را بررسی كرده و آنها را جمع بزنید.

بعد میزان تلفات حرارتی سیستم لوله كشی را هم محاسبه كنید.برای این كار برحسب اینكه لوله ها عایق دار یا بدون عایق باشند،ضریب پرت حرارتی لوله ها را از جداول مربوطه در آورید.ناگفته پیداست كه تلفات حرارتی لوله های لخت بیشتر از لوله های عایق دار است.اگر عایق لوله ها از نوع آزبسیتی است، آنرا با یك عایق مناسب تعویض كنید.با این كار بخار مسافت بیشتری را به همان صورت بخار طی می كند؛آخر ناسلامتی قرار است بخار در رادیاتورها تقطیر شود نه در لوله ها.به این ترتیب به جای اسراف انرژی ،مقدار قابل توجهی پول كماكان در صندوق كلیسا می ماند.دعای خیر فراموش نشود.

هیچ سیستم بخاری نیست كه به هواگیر نیاز نداشته باشد :
اگر شما در یك سیستم بخار ،هواگیر ندیدید پس خوب نگاه نكرده اید لوله های بخار هیچوقت خالی نیستند. همیشه پرند از بخار،هوا یا چگالیده.بسیاری از تاسیسات چی ها موقع رفع عیب سیستم "هوا" را فراموش می كنند چون آن را نمی بینند.اما"هوا" وجود دارد وهر جا هوا باشد ،بخار نمی تواند برود.برای اینكه بخار را به آن جاهایی كه می خواهید بفرستید باید هوای مزاحم را تخلیه كنید.اتفاقا سیستم های قدیمی بخار تعداد قابل توجهی هواگیر دارند؛خوب سیستم را بررسی كنید آنها را خواهید یافت.اگر روی این هواگیرها در پوش گذاشته بودنددر پوش ها را بردارید.

هواگیرهای لوله های اصلی برای سیستم بخار بالاترین اهمیت را دارند :
در هر سیستم بخار چنانچه رادیاتورها هواگیر داشته باشند لازم است كه در نزدیكی انتهای لوله های اصلی بخار هم هواگیر نصب شود.باید با هوای درون لوله های اصلی وهوای داخل رادیاتورها جداگانه مبارزه كرد.اگر این را به خاطر داشته باشید با مشكلی برخورد نخواهید كرد.هواگیرهای لوله های اصلی اگر در ست نصب شوند بسیار موثر خواهند بود.

تله های بخار،سبب توزیع صحیح بخار در سیستم می شوند :
تله های بخاری كه روی رادیاتورها و در انتهای لوله های اصلی بخار در سیستم های بخار دولوله ای میبینید سمت داغ را داغ و سمت سرد را سرد نگه می دارند، و اگر در ست كار نكنند تعادل سیستم بر هم می خورد.باید همیشه اختلاف دمای قابل توجهی در طرفین تله بخار ترموستاتیك رادیاتور وجود داشته باشد.اگر این اختلاف دما را ندیدید ممكن است تله بخار خراب شده باشد و بخار به جاهایی رفته باشد كه نباید برود.در این صورت فشار در سمت خروجی رادیاتور بالا می رود و این شروع دردسر است . اما شما در طرفین تله بخار نوعی غواصكی و ترموستاتیك(floant& thermostatic trap) ویا نوع سطلی (Bucket trap) اختلاف دمایی نمیبینید.اینها روی لوله های اصلی بخار در سیستمهای بخار دولوله های نصب می شوند.برای فهمیدن اینكه تله بخار نوعی غواصكی و ترموستاتیك كار می كند یانه ناچارید یك وصاله (معمولا مهره ماسوره) را در سمت خروجی تله باز كنید تا ببینید چه می شود؛اگر لته خوب كار كند آنچه بیرون می زند چگالیده و مقدار ناچیزی بخار است.اما اگر حسابی بخار بیرون زد، تله را عوض كنید.

اگر روی رادیاتورهای دولوله ای تله بخاری ندیدید،دنبال چیز دیگری بگردید :
شما باید كاری كنید كه جریان بخار به خطوط برگشت خشك نرسد.بنابراین اگر هیچ تله بخاری ندیدید،احتمال بدهید كه یا روی شیر رفت(supply valve) یا روی زانومهره ماسوره (union elbow) برگشت یك اریفیس(صفحه ای فلزی با یك شكاف باریك)وجود دارد. اندازه این اریفیس طوری انتخاب شده است كه فقط حدود80% چگالیده تولید شده در رادیاتور را عبور می دهد.اگر شیر رفت یا زانو مهره ماسوره را تعویض كردید،ناگزیرید یك تله بخار ترموستاتیك روی رادیاتور نصب كنید.در بعضی از سیستمهای قدیمی گرمایش با بخار از وصاله های مخصوص روی رادیاتورها استفاده شده كه شامل ساچمه های استنلس استیل یا شیرهای یكطرفه اند.این وصاله ها سمت داغ را داغ و سمت سرد را سرد نگه می دارند.اگر ناچارید این وصاله های قدیمی را از روی رادیاتورها بردارید،به جای آنها تله های بخار ترموستاتیك بگذارید.

بعضی از دیگهای قدیمی را در گودی نصب می كردند :
نصب دیگ بخار در گودی سبب می گردد كه بین انتهای خطوط و خط آب دیگ اختلاف ارتفاعی ایجاد شود،كه ما به آن سیستم ثقلی می گوئیم. تركیب فشار استاتیك(ناشی از اختلاف سطح) و فشار بخار باقیمانده در انتهای خطوط اصلی موجب برگشت آب به دیگ می شود.چنانچه دیگ در گودی نباشد ممكن است یعنی سطح محل استقرار آن پایین تر از سطح رادیاتورها نباشد ممكن است فشار استاتیك كافی فراهم نشود.ضربه چوچ وسروصداهای عجیب وغریب حاصل برگشت آب به لوله هاست.

خطوط برگشت مرطوب را در یابید :
سیستمهای بخار مداوما در حال تقطیر كردنند و همه راهها سرانجام به خط برگشت مرطوب ختم می شود(خط لوله ای كه زیر سطح آب دیگ قرار می گیرد).و اگر این خط با لجن وكثافات مسدود شده باشد،چگالیده نمی تواند به دیگ برگردد.در عوض به خطوط اصلی بخار برگشته وسبب ایجاد ضربه قوچ می شود(معمولا در میانه سیكل بخار). اگر خط برگشت سیستم بخار شما كهنه اند،فرض را بر این بگذارید كه حتما مسدودند،مگر اینكه خلاف آن ثابت شود.آب پرفشاررا از یك شیلنگ به داخل این لوله ها جاری كنید تا ببینید چه لجنی خارج می شود.اگر می توانید اصلا این لوله ها را تعویض كنید.

این را هم بدانید كه خطوط برگشت نیمه مسدود بیشتر برای دیگ بخار جدید(كه جایگزین دیگ قدیمی شده)مشكل ایجاد میكنند تا دیگ قدیمی .دلیلش این است كه دیگهای بخار جدید كمتر از دیگهای قدیمی آب می گیرند و نمی توانند منتظر بمانند كه چگالیده از میان لوله های برگشت نیمه مسدود به آهستگی به آنها برگردد.دیگی كه به دلیل پایین رفتن سطح آب مدام خاموش می شود،آدم را كلافه می كند.

سیستم لوله كشی اطراف دیگ در كاركرد آن اهمیت اساسی دارد :
دیگ جدیدی كه به جای دیگ بخار قدیمی نصب می شود،مثل هرجوانی پرجنب وجوش است.برای گرمایش صحیح ساختمان باید بخار در موتورخانه و قبل از گسیل شدن به لوله ها،خشك شود.دیگهای بخار قدیمی در این مورد هیچ مشكلی ندارد زیرا آنقدر بزرگند كه اصلا بخار خشك بیرون می دهند.اما امروزه خشك كردن بخار امری است كه نه در داخل دیگ در لوله های جنب آن صورت می گیرد.سازندگان دیگ بخار به لوله های جنب دیگر به چشم قسمتی از دیگ نگاه می كنند.اگر دیگ بخار قدیمی را تعویض می كنید،مطمئن شوید كه دیگ جدید درست مطابق دستورالعمل كارخانه سازنده نصب می شود.

دیگهای بخار را باید پس از نصب تمییزكرد :
قسم میخورم كه نمی دانم شما چطور می توانید خودتان را راضی كنید كه در كمتر از یك روز پس از نصب ،دیگ بخار جدید را تمییز كنید اگر سیستم كثیف باشد لوله ها در معرض ضربه قوچ قرار می گیرند؛دیگ به دلیل پایین افتادن سطح آب از حد مجاز خاموش می شود،وشما ممكن است آنقدر كفری شوید كه حرفهای بدی بزنید!بهترین كار این است كه سیستم را با تری سدیم فسفات(Tri-sodium phosphate) تمییز كنید

لوله های سیستم گرمایش با بخار برای تعداد معینی رادیاتور طراحی شده اند :
اگر تعداد رادیاتورهایی كه به لوله بخار اصلی وصل می شوند بیش از حد باشد،بعضی از آهنا اصلا بخار دشت نمیكنند و سرد می مانند.تصور كنید كه گرمایش با بخار مثل مبارزه ای است بین قدرت دیگ در بخارسازی و توانایی سیستم در تقطیر این بخار.بدیهی است كه طراح اولیه سیستم اندازه لوله هار ا روی حساب و كتابی تعیین كرده؛آنقدر كه بتوانند تعداد معینی رادیاتور را تغذیه كنند.افت فشارها و سایر پارامترها همگی با محاسبه از روی نمودار و جدول به دست آمده اند وبر مبنای آنهاسیستم لوله كشی و دیگ طراحی وانتخاب شده اند ;اضافه كردن رادیاتور به سیستم ،مستلزم بزرگتر كردن لوله هاست.واگر بیش از حد رادیاتور اضافه كنید،سیستم كار نخواهد كرد.

شما می توانیدهر كلیساسس را در جهان با كمتر از دوپاوند فشار بخار گرم كنید :
این را از كجا می دانم؟پیشكسوتان خدا بیامرز به من گفته اند؛آن هم در یك دوجین كتاب قدیم .در گرمایش با بخار فشار مورد نیاز به اندازه لوله ها بستگی دارد،نه اندازه ساختمان.اگر فشار را پایین تر بیاوریدبخار با سرعت بیشتری به رادیاتور می رسد.می دانم درك كردنش مشكل است،اما یك بار این را امتحان كنید.


مقاله از : دن هالوهان
برگرفته از : مشهد بویلر
ترجمه و اقتباس : مهندس سید مجتبی طباطبائی
ارایه دهنده : وبسایت تخصصی تاسیسات و تهویه مطبوع



مرتبط با: گرمایش ,


می توانید دیدگاه خود را بنویسید
آرام فرهنگیان شنبه 10 فروردین 1392 01:22 ب.ظ
سلام. بنده مهندس تاسیسات حرارتی و برودتی هستم و روی پروژه {چگونگی انجام تهویه مطبوع تونلهای ریلی، جاده ایی و مترو} کار میکنم. در صورت امکان اگر مطلبی در این مورد دارید برایم ارسال کنید.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
 
نظر سنجی
شما از چه قشری هستید؟





شبکه های ارتباطی با ما




آرشیو موضوعی
آمار سایت
تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :